مگاپیکسل چیست ؟

در دنیای دوربین های دیجیتال و گوشی های هوشمند، اصطلاح مگاپیکسل اغلب برای توصیف کیفیت تصاویر تولید شده توسط این دستگاه ها استفاده می شود. اما مگاپیکسل دقیقا چیست و آیا واقعا اهمیت دارد؟ مگاپیکسل به تعداد پیکسل هایی که یک تصویر را تشکیل می دهند اشاره دارد. هرچه مگاپیکسل بیشتر باشد، تصویر می تواند جزئیات و وضوح بیشتری داشته باشد. با این حال، داشتن مگاپیکسل بیشتر لزوماً به معنای کیفیت تصویر بهتر نیست. در این مقاله، ما عمیق‌تر به دنیای مگاپیکسل می‌پردازیم و نقش آن‌ها را در تعیین کیفیت تصاویر دیجیتال بررسی می‌کنیم.

اهمیت مگاپیکسل در برش تصاویر

مگاپیکسل چیست؟

مگاپیکسل (MP)، که به «یک میلیون پیکسل» ترجمه می‌شود، میزان جزئیاتی را که حسگر دوربین شما می‌تواند ثبت کند را دیکته می‌کند. در عکاسی دیجیتال، تعداد مگاپیکسل یک تصویر به تعداد کل پیکسل های تشکیل دهنده تصویر اشاره دارد. این عدد با ضرب تعداد پیکسل های عرض تصویر در تعداد پیکسل های ارتفاع تصویر مشخص می شود. هرچه عدد مگاپیکسل بالاتر باشد، جزئیات بالقوه بیشتری را می توان در یک تصویر ثبت کرد.

عکاسی ورزشی نیاز به مگاپیکسل بالا دارد

مگاپیکسل چگونه بر کیفیت تصویر تاثیر می گذارد؟

به طور کلی، هرچه مگاپیکسل یک تصویر بیشتر باشد، وضوح و سطح جزئیات بالاتری دارد. این به این دلیل است که تعداد پیکسل های بالاتر به این معنی است که دوربین می تواند اطلاعات بیشتری را ثبت کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که صرفا داشتن مگاپیکسل بیشتر لزوماً به این معنی نیست که تصویر با کیفیت تر خواهد بود. عوامل دیگری مانند کیفیت لنز و اندازه سنسور، وضوح رنگ و موارد دیگر در تعیین کیفیت تصویر نقش دارند. علاوه بر این، سطح جزئیات قابل ثبت توسط یک دوربین مگاپیکسلی بالا ممکن است قابل توجه نباشد مگر اینکه تصویر در اندازه بزرگ مشاهده شود.

چه زمانی اندازه اهمیت دارد؟

در حالی که درست است که عوامل دیگر فراتر از مگاپیکسل می توانند تعداد مگاپیکسل کمتر را جبران کنند، شرایطی وجود دارد که در آن تعداد مگاپیکسل بالا ضروری است. برای مثال، هنگامی که یک فایل ۲۰ مگاپیکسلی برای چاپ فرستاده می‌شود، می‌تواند یک پرینت عریض ۱۸ اینچی را بدون هیچ گونه ارتقای مقیاس در فتوشاپ ارائه دهد. با این حال، هر چند وقت یک‌بار عکس‌های ۱۲*۱۸ اینچی را چاپ می‌کنید؟ متأسفانه، برای اکثر مصرف کنندگان، پاسخ این است که “اغبلاب” نیست.

جزییات در عکاسی عروسی با مگاپیکسل بالا

اکثر تصاویر به صورت آنلاین، معمولاً در رسانه های اجتماعی، به پایان می رسند. با این حال، استفاده آنلاین و رسانه های اجتماعی به ندرت بیش از ۲ مگاپیکسل است. این بدان معناست که ۱۸ مگاپیکسل دیگری که برای آن پول پرداخت کرده اید، هرگز دیده نمی شود. حتی یک صفحه نمایش ۴K می تواند تنها ۸ مگاپیکسل از عکس شما را نشان دهد.

برای مشاوره و دریافت نمونه عکاسی از محصول یا عکاسی تبلیغاتی با ما در ارتباط باشید

تاثیر مگاپیکسل بر برش

هنگامی که یک تصویر پس از ثبت برش داده می شود، وضوح تصویر از بین می رود. بنابراین، اگر تصاویر خود را به شدت برش دهید، تعداد پیکسل بالاتر به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهد. اگر تصویری را که در جهت افقی عکس گرفته شده است در قالب عمودی (یا جهت عمودی) نمایش دهید، این نیز اعمال می شود. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک عکس با جهت افقی را در قالب نمایش اسلاید عمودی، مانند حلقه اینستاگرام قرار دهید، تعداد پیکسل بالاتر انعطاف پذیرتر خواهد بود.

چه کسی به مگاپیکسل بیشتری نیاز دارد؟

عکاسی با مگاپیکسل مناسب

آیا همه ما به دوربین های ۵۰ هزار دلاری نیاز داریم که تصاویر ۱۰۰ مگاپیکسلی تولید کنیم؟ نه دقیقا. ۲۰ مگاپیکسل این روزها تقریباً استاندارد است، و با این حال اکثر عکاسان واقعاً حتی از دوربین خود در حد توانش استفاده نمی کنند. دوربینی با سنسور ۲۰ تنها زمانی ۲۰ مگاپیکسل جزئیات را ارائه می دهد که توسط یک عکاس ماهر استفاده شود که می داند چگونه جزئیات و وضوح را با استفاده از نور و وسایل دیگر به حداکثر برساند.

به عبارت دیگر، عکاسان بسیار ماهری که به دنبال دوربین‌هایی هستند که بتوانند مستقیماً در فرمت بزرگ با بازتولید جزئیات باورنکردنی چاپ کنند یا قابلیت‌های برش شدید را ارائه دهند، می‌توانند از دوربین‌های ۳۰، ۵۰ یا حتی ۱۰۰ مگاپیکسلی استفاده کنند. برای بقیه ما، خرید یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی فقط به خاطر داشتن آن، بسیار شبیه به خرید یک ماشین ۶۰۰ اسب بخاری است که قصد دارید ۳۰ مایل در ساعت رانندگی کنید.

نتیجه گیری

در حالی که مگاپیکسل ها می توانند یک شاخص مفید برای کیفیت تصویر باشند، آنها تنها یکی از عوامل متعددی هستند که کیفیت یک تصویر دیجیتال را تعیین می کنند. عوامل دیگری مانند کیفیت لنز و اندازه سنسور نیز در تعیین کیفیت تصویر نقش بسزایی دارند. اینکه این موضوع مهم است یا نه، در نهایت به استفاده مورد نظر شما برای تصاویرتان بستگی دارد. با در نظر گرفتن نیازهای خود و نحوه برنامه ریزی برای استفاده از تصاویر خود، می توانید سطح مناسب مگاپیکسل را برای عکاسی خود تعیین کنید.

ترجمه و برگردان به فارسی از جانلی : What Are Megapixels and Do They Matter? | Minute Photography

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *