فضای ابری

هر آنچه که درباره فضای ابری باید بدانید.

اگر دائما در مورد چیستی فضای ابری سردرگم هستید این مقاله بهترین انتخاب شما برای حل این مشکل است. با این مقاله شما یاد می گیرید که از فضای ابری چگونه استفاده کنید و در زندگی روزمره بیشترین بهره از آن را ببرید.آیا می خواهید بدانید که فضای ابری Google, iCloud یا OneDrive چگونه کار می کند؟ با ماه همراه باشید.

توضیح تصویری درباره فضای ابری
فضای ابری در تصویر

فضای ابری چیست ؟

نحوه استفاده ما از فناوری همیشه در حال تغییر است. این تحولی که در مورد نحوه و مکان دسترسی ما به داده های خصوصی، شخصی و مرتبط با کار است. از اولین روزهای پیدایش رایانه‌های خانگی، دسترسی به داده‌ها و سرگرمی‌ها از نوار کاست تا پیشرفت اینترنت و فضای ذخیره‌سازی، شیوه تعامل ما با دنیای اطرافمان را متحول کرده است.

یکی از اشکال این تکامل تکنولوژی فضای ابری است. فضای ابری اصطلاحی است که اغلب بدون اینکه دقیقاً بدانیم چیست، چه کار می‌کند، چگونه کار می‌کند و چه چیزی می‌تواند به کاربر خانگی و تجاری ارائه دهد، استفاده می‌شود. فضای ابری مزایای زیادی برای کسانی که از آن استفاده می کنند ارائه می دهد. ذخیره سازی، ایمیل، توسعه. همکاری، به اشتراک گذاری و غیره … آینده کار و سرگرمی در فضای ابر نهفته است. پس بیایید ببینیم چه گستره ایی از زندگی ما تحت تاثیر این فضای قرار میگیرد و بر شیوه زندگی مدرن ما تاثیر می گذارد.

تغییر معنای فضای ابری

معنای فضای ابری در سال‌های اخیر تا حدودی تغییر کرده است، زیرا به عنوان کلید واژه جدیدی تبدیل شده است که کارشناسان و مدیران بازاریابی دوست داشتند درباره آن صحبت کنند. در ابتدایی‌ترین اصطلاح، محاسبات ابری به سادگی دسترسی به نوعی منبع دیجیتال یا سرویس است که به صورت محلی روی رایانه شما نصب نشده است.

برای مصرف‌کننده خانگی، این می‌تواند به معنای دسترسی به جی‌میل، گوگل درایو، دراپ باکس یا حتی در برخی شرایط، مشاهده محتوا از طریق نتفلیکس یا گوش دادن به موسیقی از طریق Spotify باشد. این یک تفسیر آزاد از چیستی فضای ابری است، اما اساساً همان است.

از دیدگاه کسب‌وکارهای متوسط ​​کوچک (SMB) یا شرکت‌های کوچک متوسط ​​(SME)، این روشی برای تجمیع منابع دیجیتال و محتوای حیاتی شما در یک راه‌حل همیشه در دسترس، آنلاین و در دسترس است. به این ترتیب، کارگران سیار و مشتریان می توانند به محتوای شرکت دسترسی داشته باشند و شما نیازی به استفاده از تخصص فنی برای نگهداری مداوم سرورها و سخت افزار شرکت ندارید. توانایی ارائه آن منابع مشترک بدون تأثیر فنی یا مالی راه‌اندازی آن، یا حفظ آن، یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از فضای ابری در راه‌اندازی سنتی‌تر یک اتاق مجهز به تهویه مطبوع پر از سرور است. بنابراین، آن را برای مصرف کنندگان و کاربران SMB/SME جذاب تر می کند.

در سال ۲۰۱۱، مؤسسه ملی استاندارد و فناوری ‏(NIST) تعریف نهایی واژه ابر را ارائه کرد.

محاسبات رایانش ابری مدلی هست برای امکان دسترسی به شبکه در همه جا ، راحت و بر اساس تقاضا به یک مجموعه مشترک از منابع محاسباتی قابل تنظیم (به عنوان مثال، شبکه ها، سرورها، ذخیره سازی، برنامه ها و خدمات) است. می توان آن را به سرعت با حداقل مدیریت تهیه و منتشر کرد. تلاش یا تعامل با ارائه دهنده خدمات.”

‏NIST در ادامه پنج ویژگی اساسی رایانش ابری را فهرست کرد: انتخاب سرویس بر حسب تقاضا، دسترسی گسترده به شبکه، تجمیع منابع، کشش یا گسترش سریع و خدمات اندازه گیری شده. علاوه بر این، سه مدل خدمات فهرست شده وجود دارد: نرم افزار، پلت فرم و زیرساخت، و چهار مدل استقرار: عمومی، اجتماعی، ترکیبی و خصوصی.

بنابراین، ابر تعریف بسیار گسترده ای دارد:

تقریباً همه چیزهایی را که ما انجام می دهیم و روزانه با آنها تعامل داریم را در بر می گیرد. در سراسر این مقاله، نگاه عمیق تری به تکنولوژی ابری خواهیم داشت. ما متوجه خواهیم شد که از چه چیزی تشکیل شده است، چگونه برای شما به عنوان یک کاربر فردی یا تجاری کار می کند، و چگونه می توانیم سرویس ابری خود را بسازیم.

مزایای فضای ابر

به طور خلاصه، در اینجا برخی از مزایای اصلی که یک شرکت یا یک فرد می تواند از فناوری ها و خدمات رایانش ابری انتظار داشته باشد، آورده شده است.

  • پرداخت در هر جایی که هستید
  • امنیت بالا در مقابل بلایایی فیزیکی و طبیعی
  • ذخیره سازی اطلاعات خارج از فضای سایت شما (سیستم شما)
  • هزینه و نگه داری پایین
  • دسترسی بالا در همه جا
  • بروزرسانی ساده و اتوماتیک
نمودار مزایا فضای ابری
مزایا داشتن فضای ابری

تاریخچه فضای ابری

علیرغم اینکه تکنولوژی ابری یک اصطلاح فناوری نسبتاً جدید است، ممکن است از کشف این موضوع متعجب شوید که مفهوم پشت آن را می‌توان تقریباً به آغاز عصر رایانه مدرن ردیابی کرد.

سال ۱۹۵۰

بر اساس یک افسانه رایج، جان مک کارتی، دانشمند کامپیوتری که اصطلاح “هوش مصنوعی” را ابداع کرد، مفهوم اشتراک گذاری رایانش را در خواب دید. در آن روزها، رایانش میلیون‌ها دلار هزینه داشت، بنابراین مک کارتی به فکر اجاره منابع محاسباتی به اشتراک‌گذاشته‌شده به شرکت‌هایی افتاد که توانایی پرداخت این فناوری را داشتند. این لحظه به عنوان آغاز مفهوم ابر در نظر گرفته می شود.

تصویر جان مک کارتی
جان مک کارتی

سال ۱۹۶۰

‏ARPANET (شبکه آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته) را توسعه داد، شبکه ای که در نهایت به پایه اینترنت تبدیل شد. با استفاده از مفهوم اولیه مک کارتی، چشم انداز لیکلیدر این بود که “همه افراد در جهان به هم متصل باشند و به برنامه ها و داده ها در هر سایت و از هر کجا دسترسی داشته باشند”.

تصویری از لیکلیدر
لیکلیدر

سال ۱۹۷۲

‏IBM در سال ۱۹۷۲ سیستم اصلی VM/370 یا Virtual‏ ‏Machine Facility/370 خود را توسعه داد. با استفاده از برنامه Hercules Emulator، دانشمندان توانستند به ‏VM/370 در چندین حالت ماشین مجازی دسترسی داشته باشند که همه آنها از یک سیستم واحد بودند.

IBM
IBM 1972

سال ۱۹۸۰-۱۹۸۹

در طول دهه ۸۰، رونق کامپیوترهای خانگی و بهبود فناوری ارتباطات باعث شد که مصرف کنندگان و کاربران تجاری از طریق مودم های ۳۰۰ بیت در ثانیه به منابع راه دور دسترسی داشته باشند. اترنت استاندارد شد و از طریق MS-DOS،‏ ‏Novell و سایر شرکت ها، منابعی که روی سرورهای دیگر نقاط جهان قرار داشتند از طریق تابلوهای اعلانات و موارد مشابه در دسترس همه قرار گرفتند.

سال ۱۹۹۰-۱۹۹۸

اینترنت در طول دهه ۹۰ به طور تصاعدی رشد کرد. در نتیجه، اولین نمونه از عبارت “رایانش ابری” توسط گروهی از مهندسان کامپیوتر Compaq استفاده شد. درارائه ای در سال ۱۹۹۶ با عنوان استراتژی بخش راه حل اینترنت برای محاسبات ابری بود و چشم اندازی برای مدل تجاری آینده شرکت بود.

سال ۱۹۹۹

در سال ۱۹۹۹، مفهوم رایانش ابری به طور جدی با راه اندازی Salesforce.com آغاز شد. ‏Salesforce از اینترنت در حال رشد برای ارائه اطلاعات فروش مشترک برای یک شرکت، همراه با همکاری، ذخیره سازی و گزارش از طریق یک پورتال مبتنی بر وب استفاده کرد. این ابتکار راه را برای سایر شرکت‌ها هموار کرد تا هم برنامه‌ها و هم محتوای پیشرفته را از طریق اینترنت ارائه کنند.

سال ۲۰۰۲

یکی دیگر از نقاط عطف مهم در تاریخ ابری، راه اندازی خدمات وب آمازون در سال ۲۰۰۲ است. این سرویس مجموعه ای از منابع مبتنی بر ابر را ارائه می دهد که هر جنبه ای از تعریف ابر را مشخص می کند. ذخیره سازی، محاسبات و مجازی سازی را ارائه داد و به سرعت گسترش یافت.

سال ۲۰۰۶

آمازون با گسترش مدل خدمات وب، ابر محاسباتی الاستیک (EC2) خود را در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی کرد. EC2 برای ارائه منابع مقیاس‌پذیر در فضای ابری طراحی شد و به کاربران امکان پیکربندی سرویس را با حداقل دانش رایانه مدیریت ارائه داد.

سال ۲۰۰۶-۲۰۱۲سال ۲۰۰۶-۲۰۱۲رشد و تسلط گوگل بر اینترنت باعث شد این شرکت خدمات مبتنی بر ابر Google‏ ‏Apps خود را در سال ۲۰۰۶ منتشر کند. بعداً، در سال ۲۰۱۱، اپل راه حل ذخیره سازی ابری خود را به نام Apple iCloud معرفی کرد. و در سال ۲۰۱۲، گوگل درایو راه اندازی شد و همه تعاریف ابری را تحت یک سرویس واحد جمع آوری کرد.

سال ۲۰۱۲-۲۰۱۷

استفاده از دستگاه های تلفن همراه قدرتمندتر، شبکه های بهتر و دسترسی سریع تر به اینترنت منجر به رونق چشمگیر ابر در سال های اخیر شده است. برآوردها پولی را که در پایان سال ۲۰۱۶ برای خدمات ابری خرج می‌شود، حدود ۱۴ تریلیون دلار نشان می‌دهد و این رشد به این زودی‌ها کاهش پیدا نمی‌کند.

ما در این مقاله به توضیح کوتاهی در رابطه با پیدایش و تعریف اولیه فضای ابری پرداختیم، ما مجموعه جانلی همراه باشید تا با سلسله مقالات در رابطه با فضای ابری و توضیحات آن آشنا شوید.

ترجمه ایی از تیم ترجمه جانلی از مقاله : Cloud Computing For Beginners 13th Ed 2023

استفاده از مقاله با ذکر نام مترجم بلامانعه می باشد.

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *